In Phattaya en daarna naar huis

Nel en Henri nodigden ons uit om in hun huis te komen logeren.

Lang hoefden we niet na te denken. We waren van plan om een paar dagen in Bangkok te verblijven maar het aanbod om in Phattaya te gaan kijken lokte ons net iets meer. Bertine had het al opgegeven om naar het strand te gaan en dit was een aanbod dat we niet mochten weigeren.

Wederom heerlijk achterin gezeten lieten we ons van Kanchanaburi prinsheerlijk vervoeren naar Phattaya.

Daar aangekomen bleken ze een leuke vrijstaande woning te hebben. De tuin is niet al te groot maar Nel had de planten en bomen goed onder controle. Een overdekt plaatsje met een ventilator zorgde voor de broodnodige schaduw en luchtverplaatsing. Niet dat het nodig was voor de warmte maar de muggen vliegen zo rot tegen de stroom in. Hun huis is gelegen vlak bij het uitgaanscentrum maar net vergenoeg er vandaan om rustig te wonen. De kamer die we kregen was een hele grote. Het bed lag heerlijk en de airco maakte geen geluid maar gaf wel een heerlijke koelte. Tjonge wat hadden we het weer getroffen. Het ene  moment dachten we nog te gaan overnachten vlak bij het vliegveld en het andere moment zaten we dicht bij de zee. Bertine is met Nel meegegaan en zodoende kon ze even lekker bij de zee zitten en Henri en ik zijn door de straten gelopen richting zee. In een van de straten kom je zelfs een Nederlands en een Belgisch restaurant tegen. Niet dat ik daar heen zou willen maar als je daar lang zit kan ik me voorstellen dat je ineens zin krijgt in een bitterbal. Of ze die daar hebben heb ik niet eens bekeken. Er zijn zoveel Thaise restaurantjes dat je daar niet de moeite voor hoeft te nemen als er geen behoefte aan Hollands eten is.

Langs de gay-karaoke-club en langs de kunstenaarsstraat, waar ze moeiteloos elk schilderij namaken, door naar de weg langs het strand. Een "Farang" waarschijnlijk zonder papieren maar met al zijn bezittingen ligt te slapen op het strand. zijn schaakbord als metgezel naast zich. Links en rechts worden we gepasseerd door oudere mannen met jongere Thaise schonen. Niemand kijkt er meer van op. Dat het een soort van win-win situatie is, dringt langzaam tot mij door. Wie maakt nu gebruik van wie. De oudere wat verlepte buitenlander met een dikke buik en portomonaie of de jonge schone Thaise die hierdoor een beter leven kan leiden. Wat ik al schreef, niemand kijkt er hier meer van op.

Het ijsje hebben we ons goed laten smaken en na nog wat mensen gekeken te hebben, zijn we dezelfde weg terug gelopen. Het was al aardig donker geworden toen we thuis kwamen. hoor mij nou "Thuis" nou laat ik je zeggen dat het zo voelde. Nel vertelde dat ze ons een keer voordeed hoe het koffiezet apparaat werkte en daarna moesten we het maar zelf doen. Het is daar nooit van gekomen want ze is een gezellige gastvrouw die haar gasten meer dan eens voorziet van een echt bakkie koffie met een glaasje water.

Die avond zijn we in een restaurantje in de buurt gaan eten. Na nog wat rondgelopen te hebben in de buurt , langs de plaatselijke kroegen die zo druk zijn dat er meisjes zijn die zich aan een paal vast moeten houden of over de bar moeten lopen anders komen ze niet door de drukte heen, zijn we teruggegaan en hebben wederom genoten van een vers bakkie.

Die nacht hebben we prima geslapen en de volgende ochtend waren Henri en Nel al weer vroeg uit de veren. De geur van vers brood kwam ons op de trap al tegen. Eindelijk weer een ouderwets Hollands sneetje brood met kaas, die had ik al weken niet gezien.

Nel moest ergens heen en we besloten, gedeeltelijk, mee te gaan. Ze zette ons af bij een privé strandje en in het barretje daar vlak bij hebben we heerlijk onder een parrasol gelegen tot ze ons 2 uur later weer op kwam halen.

Later op de middag zijn we naar een drijvende markt gegaan. Eerder had ik me al laten ontvallen dat ik een soort van "taste" tour miste, in heel veel kraampjes zie je heel veel dingen liggen die wij niet kennen. Hier heb je als je met z'n vieren bent de mogelijkheid om al dat lekkers en soms ook minder lekkers ( meelwormen en sprinkhanen) te eten. We hebben die middag de Nel's taste tour gedaan. Bij ongeveer 8 kraampjes hebben we verschillende hapjes gedaan en met een vol gevoel hebben we de vele winkeltjes bekeken.

Op de heenweg bleek dat het verkeer dat kriskras doorelkaar heen rijdt toch weer een dode had geëist. Het slachtoffer lag met ontbloot bovenlijf gewoon op straat. Hier in tegenstelling tot Nederland geen opstopping.

We hadden, omdat we een gratis slaapplaats hadden gekregen, geld overgehouden. En om hen te bedanken voor de gezellige week zijn we naar een heel mooi Vietnamees restaurant gegaan dat op de 23e verdieping van een flat ligt. Genietend van het mooie uitzicht en van het eten hebben we de dagen langzaam aan ons voorbij laten komen tot het tijd was om weer weg te gaan en op het plaatsje voor het huis nog een laatste drankje tot ons te nemen.

Om 05.15 uur ging de wekker. Jakkes de laatste dag was aangebroken en dat betekende weer terug naar het koude Nederland. Nel en Henri waren beiden uit bed gekomen en Henri voorzag ons van boterhammen met kaas, pindakaas en jam met een kopje melk. Voldaan en met pijn in ons hart namen we afscheid van deze hartelijke mensen die ons, geheel onverwacht,  een zo leuk deel van onze vakantie hadden bezorgd.

Nel bleef kijken tot de taxi geheel om de hoek was verdwenen.

De rit naar het vliegveld ging voorspoedig. Daar aangekomen werden we door de politie aan de kant gezet. De chauffeuse haaste ons te vertellen dat we moesten zeggen dat we vrienden van haar vriend waren. De boete op zwart taxi rijden is 2000 bath, ( 50 euro) en dat is daar veel geld. We hebben niet gelogen toen we zeiden dat ze vrienden waren. Ik ben zelden zulke correcte en vriendelijk mensen tegen gekomen als de Thaise bevolking. Bovendien zijn we voor een schijntje van wat we hier in Nederland zouden moeten betalen naar het vliegveld gebracht.

Keurig voor de hal afgezet en hop naar binnen. Daar liepen we tegen de 2 Polen aan die we al eerder in Cambodja hadden gezien. Ze benadrukten nogmaals dat als we in Polen waren zeker eens langs moesten komen om te logeren.

Het vliegtuig was weer van hetzelfde type als de heenreis met persoonlijk video scherm met video's en spelletjes. Van slapen kwam niet veel maar de vlucht was goed en rustig. Na een uur of 9 was het lekker om de benen te strekken op de luchthaven van Moskou. Wat wel erg tegenviel was dat we voor een kop koffie en een soort van broodje meer moesten betalen dan een overnachting in een goed guesthouse in Thailand. Ik heb zelfs nog even geposeerd voor een aziatische dame die rillend van de kou het maar raar vond dat ik daar in korte broek en T-Shirt nog aan het nagenieten was van onze vakantie. De laatste vlucht zat in het geheel niet vol en resulteerde dan ook in 3 stoelen per persoon. De stoelen liggen dan niet erg lekker maar je rust beter dan als wanneer je zit.

De verrassing was compleet toen Slaatje en Ron ons op kwamen halen van Schiphol om ons terug te brengen naar 't Harde waar de auto op ons stond te wachten.

En Nel en Henri, die genieten nog steeds van de heerlijke warmte van Phattaya en hun huis... Waar dat staat vertel ik niet anders wil iedereen gaan genieten van de gastvrijheid van deze heerlijke mensen. Niet dat ik het jullie niet gun maar ik gun het mezelf net iets meer om ze terug te zien

De enige tip die ik mee wil geven is: Ga zelf op avontuur in Thailand en laat je verrassen door het gemak waarmee je contact maakt met de plaatselijke bevolking en mede reizigers.